FRISKLUFTSYKEHUSET – EN GAVE TIL SSHF

Den 16.juni 2018 ble Friskluftsykehuset offisielt åpnet ved at leder av Kristiansand Sanitetsforening, Wenche R. Tronstad klippet snoren. Thom Hell stod for det musikalske innslaget, og det ble holdt taler av Håvard Hernes fra Stiftelsen Friskluftsykehuset, direktør Per Qvarnstrøm fra sykehuset, arkitektfirmaet Snøhetta og vår egen leder Wenche R Tronstad. Det var veldig bra oppmøte av folk , og sykehuset spanderte kake på alle de fremmøtte.

Kristiansand Sanitetsforening har gitt Friskluftsykehuset i gave til SSHF i Kristiansand. Prosjektet er fullfinansiert av  Kristiansand Sanitetsforening. Et eiendomssalg på Vige gav en salgsinntekt på 5 mill, og det ble besluttet at beløpet skulle gis i gave øremerket oppføring av Friskluftsykehuset.Arkitetktfirmaet Snøhetta har tegnet hytta og Stiftelsen Friskluftsykehuset har utviklet prosjektet. I talen fra Wenche Tronstad ble det blant annet presisert at det er et stort ønske fra Kristiansand Sanitetsforening om at alle avdelinger på sykehuset vil benytte seg av hytta. Dette er ment som en gave til Kristiansands innbyggere.

Friskluftsykehuset er ei hytte på 55 kvm som er bygd bak sykehuset. Den ligger inn mot skogen litt vest for «kolonien». Hytta er ment for pasienter som er for syke til å reise hjem, men som kan trenge et avbrekk fra sykehustilværelsen. Her kan de trekke seg litt tilbake alene eller sammen med familien i mer private og naturskjønne omgivelser. Hytta ligger fint til med utsikt over Arnfeldts dam, og den er utformet slik at man kan se opp på tretoppene fra takvinduet. Trær skjermer hytta på alle kanter slik at brukerne av hytta virkelig får følelsen av å være et annet sted.